Dag tegen zuid, hallo tegen noord!

11 maart 2017 - Waitomo, Nieuw-Zeeland

Net even ons laatste blog teruggelezen en dat was alweer tijdje geleden… Ondertussen zitten we al op het Noordereiland en hebben we het zuiden verlaten, maar de verhalen van de laatste dagen op zuid hadden jullie nog tegoed; dus bij deze (al komt een deel waarschijnlijk bekend voor van het filmpje)!

Na het ‘whale watchen’ zijn we weer landinwaarts gereden via de ‘Lewispass’. Bijna elke bocht is genieten wat uitzicht betreft, rijden in Nieuw Zeeland is totaal geen straf! We slapen op een camping waar we eerder ook gestaan hebben en toen kiwi’s hebben gehoord. Dus de eigenaresse nog even nagevraagd, en inderdaad er zijn kiwi’s hier. Ze gaf ons tips, dus wij om 1 uur ’s nachts de wekker gezet. Zaklamp mee, het bos in, langs een stroompje en dan heel stil blijven staan en luisteren. Hoe stil we ook waren, het enige geluid wat we hoorden was het water van het riviertje helaas... Dus maar een aantal foto’s gemaakt van de geweldige sterrenhemel!

Na dit nachtelijke avontuur gingen we vandaag de Pancake rocks bezoeken. Dit zijn rotsformaties die bestaan uit allemaal laagjes, oftewel ‘pancakes’. Er was een mooie (toeristische) wandelroute aangelegd. Als het hoogtij was kun je het geluk hebben dat je nog een aantal blowholes mag aanschouwen. We waren op tijd en mochten genieten van dit mooie fenomeen! Daarna doorgereden via wederom bergweggetjes, gravelroad en veel groene varens, naar de Oparara Valley. Hier waren een aantal ‘arches’. Grote stenen bogen midden in de vallei. Ook nog bij twee grotten naar binnen gegaan waar je geen hand voor ogen zag; altijd weer blij met onze hoofdlampjes op zulke momenten! En hier voor de verandering geen hordes toeristen, echt een stukje nog onontdekte natuur.

Abel Tasman Track

Ons laatste grote activiteit van het Zuidereiland is (een gedeelte van) de Abel Tasman track. Dit is een track die langs de kust loopt en officieel 5 dagen duurt, wij doen er 3 van aangezien er geen plek meer was in de laatste hutten. Maar 3 dagen is ook zeker leuk! De afstanden zijn niet mega zwaar, zo’n 4 uur per dag, des te meer tijd om optimaal te genieten van de omgeving. De track loopt voortdurend langs de superblauwe zee. Af en toe is er een uitstapje waarbij je naar een strand kan lopen om heerlijk te genieten met je e-reader of gewoon van het uitzicht of te kletsen met mede wandelaars. De hutten die we aandoen staan elke keer bij een strand, dus voordat we genieten van onze maaltijden kunnen we heerlijk chillen bij het water. Af en toe nemen we een duik, maar het water is best koud! Op ons eigen pitje (er waren geen kooktoestellen in de hut) maken we heerlijke wraps met rijst en zien de zon onder gaan in de zee.

De tweede dag was wat meer stijgen en dalen, maar prima te doen. Er was een extra route naar de Cleopatra Pools en natuurlijk moesten we daar even in! Het stromende water van de waterval had een natuurlijke glijbaan gecreëerd en deze lonkte wel heel erg. Het water was steenkoud, maar toch konden we het niet weerstaan en zo lieten we ons meesleuren door het geweld van de waterval. De route werd vervolgd en redelijk vergelijkbaar als de dag ervoor. Met voortdurend mooie uitzichten op de zee, kwamen we bijtijds aan bij de hut. Snel tas dumpen en heerlijk op het strand chillen! ’s Avonds ouderwets spelletjes gespeeld met wat mede reizigers; we hebben de Engelsen, Fransen, Duitsers en Schotten het spelletje regenwormen geleerd. Het viel goed in de smaak!

De laatste dag stonden we vroeg op. Genoten wederom van de ‘oats’ als ontbijt! Vandaag liepen we grote delen over het strand en was het belangrijk dat je voordat het vloed werd, je langs bepaalde stukken was, anders moest je wachten totdat het weer eb werd. We vertrokken rond 8 uur en het was totaal niet vervelend om op dit tijdstip te lopen over een strand waar de zon net probeerde door te breken. Ook waren we meer dan op tijd bij het gedeelte wat belangrijk was voor het getij, dus we konden verder redelijk rustig aan doen! Onderweg kwamen we nog een schommel tegen; al schommelend met uitzicht op zee keerden we weer terug naar onze jeugd!

Rond lunchtijd kwamen we aan op het strand waar de watertaxi ons zou ophalen. We hadden nog even de tijd, en aangezien we ons eigen gaspitje bij ons hadden konden we onze eigen thee maken op het strand. Net op het moment dat we het water hadden opgezet kwam er een boot aan en stapten er hordes toeristen op het strand. Met heel veel bewondering keken ze naar Marijn, die zich bekommerde om ons gaspitje. De laatste meneer die langs kwam pakte zijn camera met mega lens en maakte van dit (voor hem erg bijzondere tafereel) een foto met een big smilende Marijn. De watertaxi pikte ons rond 14 uur op van het strand en scheurde met volle snelheid over zee. Zo waren we in een half uurtje weer terug op de plek waar we 3 dagen ervoor begonnen waren! Omdat het laagtij was kon de boot niet bij de kade komen. Daar hebben ze oplossing voor; voordat we het goed en wel doorhadden werd onze boot op een trailer gezet en werden we door een trekker het laatste stuk uit het water gehaald. Op land aangekomen konden we gewoon in de boot blijven zitten en reed de trekker door naar de office. Ik denk dat wanneer je in je auto voorbij rijdt en je een trekker ziet, met een boot op de trailer en daar 10 mensen in, dat je denkt; wat is dit?! We kunnen terugkijken op weer een erg leuke driedaagse!

Laatste stukje zuid

De laatste dagen Zuid zijn nu echt ingegaan, maar er staan nog aantal leuke dingen op ons lijstje! Zo gaan we in Nelson naar de enige echte ‘ringmaker’. De juwelier heeft de ring gemaakt die gebruikt is in de films van LOTR! Marijn kijkt erg verlekkerd naar de ring, maar helaas reikt zijn budget niet zover. Wel mag hij een versie vasthouden en ze zijn echt zwaar! Arme Frodo...

Niet alleen Australië kent veel wijnen, ook Nieuw Zeeland heeft zo zijn wijnregio’s (Marlborough) en laten we juist daar beland zijn, of was dat bewust?! Het is een super warme dag en ideaal weer om buiten te genieten van veel verschillende wijntjes! Wat wil je nog meer; op een terras met uitzicht op de wijnvelden, heerlijk plankje met de lekkerste lekkernijen uit de regio en een heerlijk bijpassend wijntje, dat is toch genieten?! Naast de heerlijke wijnen proeven we ook: chocola met macadamia caramel, heerlijke kaasjes en zwarte knoflook. De laatste hebben ze 40 dagen verhit (vandaar de zwarte kleur), en smaakt daardoor verrassend zoet. Het is een heerlijke dag en goede afsluiting van het Zuidereiland.

We belanden op een farmstay, worden verwelkomd met warme muffins en eten voor de dieren. Dat laatste hebben we geweten! De schapen zagen ons aankomen lopen en ze werden helemaal gek, ze sprongen nog net niet over het hek! Gulzig genoten ze van het voer.

Via de Marlborough Sounds zijn we vervolgens naar Picton gereden waar de ferry ons naar het Noordereiland zou brengen. Met een 3 uur durende, erg mooie tocht, af en toe onder gezelschap van wat dolfijnen, verlieten we het Zuidereiland, op naar Noord! Daar zijn we nu ongeveer 2 weken - de volgende avonturen volgen snel!

1. Jan en Cora:
    11 maart 2017
    Voor jullie heel wat kilometers in de benen, chillmomenten, lekker eten en mooie plaatjes...voor ons weer genieten van jullie verhaal. Het einde is inzicht....
  2. Gerwin en Corine:
    11 maart 2017
    Jaloersmakende foto's weer, konden we hier ook maar bij zijn.
    Nog lekker van genieten samen!
  3. Hanneke:
    11 maart 2017
    Weer zo'n geweldig verhaal......x hanneke
  4. Mijntje:
    11 maart 2017
    Prachtige verhalen van jullie belevenissen! Bijna het einde in zicht. Wat zullen jullie weer moeten wennen in Nederland !
  5. Fenne:
    15 maart 2017
    Moooooooi!
  6. Edith:
    16 maart 2017
    Weer een prachtig verslag en prachtige beelden van jullie belevenissen! Ik lees en bekijk alles vaak meer dan één keer.
    Ik begrijp dat jullie over twee weken weer terug zijn in Nederland. Zover is het nog lang niet hoor. Er komt nog een mooie tijd op het Noordereiland.
    Van mij waarschijnlijk de laatste reactie op jullie reisblog. Ik ga 3 weken op vakantie naar Cuba. De wifi is daar niet geweldig heb ik vernomen.
    Tot slot: blijf genieten en dan uiteindelijk een goede vlucht naar huis.