The Milford track - a New Zealand Great Walk - “Special edition”

19 februari 2017 - Christchurch, Nieuw-Zeeland

De laatste keer dat we een blog plaatsten stonden we op het punt te beginnen aan onze 4-daagse Milford Track (zie de foto's voor waar dat precies was in NZ). Ondertussen hebben we deze voltooid, maar ook een heli hike, een skydive en tig meer wandelingen gemaakt. Wij vervelen ons niet! Omdat de Milford Track zo speciaal was voor ons, gaat dit blog alleen over de 4-daagse wandeling. De rest komt later.

Voor een overzicht van alle belevenissen tot en met de Milford Track staat nu ook een video online – geniet ervan! De rest komt ook later ;)

Dag 1

Regende het de dag voordat wij de Milford zouden beginnen nog pijpenstelen, vandaag scheen de zon. Alsof het zo zou moeten zijn! We ontbijten rustig, treffen de laatste voorbereidingen zoals lekker vers brood halen, eitje bakken, auto op safety parking zetten en dan stappen we op de bus. De rit was slechts 20 minuten naar de boot, die ons af zou zetten bij het begin van de track. De overtocht duurde 1,5 uur en het varen door de fjordlanden met alleen maar water en bergen om je heen, was al weer een avontuur op zich. Bij aankomst bij de aanlegsteiger moesten we onze schoenen en sokken al uit doen, aangezien de steiger tot enkelhoogte onderwater stond. Nadat de schoenen weer aan waren konden we echt beginnen aan dag 1! Het was lekker licht beginnen met 5 km lopen over nagenoeg vlak terrein. De route ging door erg mooie bossen (mossy forrest) met de rivier continu aan onze kant, uitzichten op bergen met besneeuwde toppen. Binnen een uurtje lopen waren we als een van de eersten bij de hut. Ook wel lekker, konden we een bed uitzoeken, nog een extra stukje lopen naar een stuk ‘wetland’ en met onze e-reader neerploffen in de zon bij de rivier. Helaas werden we weg gepest door de sandflies en waren we al snel terug in de hut. Ondertussen waren de laatste lopers (zij hadden een boot later genomen) ook gearriveerd en was de groep van 40 compleet.

Bij elke hut is een ranger aanwezig. Bij deze hut was het een best oude man, ik vond hem lijken op de GVR (ook zo groot) en hij nodigde ons uit voor een extra wandeling. Na dit extra stukje lopen wisten we alles over mossen, vogels, planten, besjes en de rivier, erg interessant. Zo was de dag ervoor nog een deel van de track afgesloten vanwege de vele regenval en overstroming van de rivier. Vanavond zouden we pastasalade eten, waarvan het groenteprutje (check het filmpje) de dag van te voren al gemaakt was. Dit om zo weinig mogelijk afval te hebben, aangezien je alles mee moet zeulen. ’s Avonds nog gezellig gekletst met een ander Nederlands stel en toen het nagenoeg donker was nog even de ‘glowworms’ bewonderd die in het bos te vinden waren. Deze kleine sterretjes zorgen voor veel licht. Nu maar geen filmpje van gemaakt, want waarschijnlijk zijn ze toch niet te zien op film!

Dag 2

Wat zijn oordoppen een geweldige uitvinding! We hadden een paar snurkers op onze kamer, maar achteraf bleek dat in de andere kamer het veel en veel erger geweest is. Daar hebben sommige geen oog dicht gedaan… Vandaag een veel langere wandeling op programma: 14,5 km waarvan de laatste 2 uur stijgen is. Na een heerlijk ontbijt van pannenkoeken (opgewarmd op roostertje), wie wat voorbereidt die heeft wat, vertrekken we om 8 uur. Het is dan nog maar 2 graden, dus behoorlijk fris! Handwarmers zijn dan een heerlijke uitkomst! We komen onderweg allemaal leuke vogels tegen die totaal niet bang zijn. Kunst is om ze op je te laten zitten, maar dat was nog net een stapje te ver. We lopen door vallei, hebben mega rotswanden om ons heen en dan besef je weer hoe klein je eigenlijk bent. We steken een nu droge rivier over. Ik kan me voorstellen dat wanneer het hier hard regent de oversteek een stuk pittiger is en je echt tot aan je middel in het water kan staan.

Het laatste stuk van de tocht is lekker omhoog en rond het middaguur komen we aan bij de tweede hut. We chillen heerlijk in de zon, lezen een boekje en genieten van het uitzicht op de bergen. Vanavond eten we heerlijke rijst met ei en wraps; een erg bijzonder combi maar voedzaam! We leren steeds wat meer mensen kennen van de groep. De meeste verhalen gaan over het uitwisselen van reisverhalen of mooie wandelingen. Bijzonder is dat een jaar geleden iedereen vanuit allerlei landen op hetzelfde moment achter een pc zat en deze track heeft geboekt.

Dag 3

Heerlijk geslapen vannacht! Alleen rond 3 uur wakker met mega jeuk op mijn voeten, die irri sandflies laten behoorlijk wat muggenbultjes achter… Gelukkig maken de warme pancakes met gesmolten kaas of nutella heel wat goed. Ja, we zijn erg creatief in de ochtend wat eten betreft. We lopen het eerste deel nog door het bos, maar al snel verlaten we de bomen en komen op de open vlakte. Nou ja, vlakte, we stijgen nog steeds en overal om ons heen de bergen. Dit zijn echt de geniet momenten! We zigzaggen de berg op en dan, wanneer je een soort van eerste ‘top’ bereikt gaat er zo’n geluksgevoel door je lichaam. Zo’n geweldig uitzicht, onbeschrijfelijk! We beseffen steeds meer dat we geluk hebben met het geweldige weer want er zijn genoeg mensen die deze track lopen en niet zo’n geweldig uitzicht hebben.

We lopen nog een half uurtje verder en bereiken dan echt de top van 1154 meter en steken de McKennon Pass over. Nog even genieten op het toilet met het mooiste uitzicht op de fjordlanden :) voordat de afdaling kan beginnen. Deze was pittig, veel rotsen en toch zo’n 900 meter naar beneden. Maar het uitzicht maakt veel goed op zulke momenten! Zo liepen we langs een stromende, mega blauwe rivier die erg mooie watervallen had. Je zou er zo met een raft vanaf kunnen!

Een uur voordat we bij onze derde hut aankomen, kon je nog een ‘uitstapje’ maken naar de Sutherland Falls, de grootste watervallen van NZ van 580 meter hoog. Die wilden wij wel zien! In een shelter konden we onze tassen laten staan, dat scheelt zeg! De route er naartoe was al erg mooi, maar de waterval was wel het toppunt! Wat een water, wat klettert dat hard naar beneden en wat werden we nat! Rond 16 uur kwamen we moe maar voldaan aan bij de derde hut. Heerlijk gechilled, boekje gelezen, spelletje gedaan (regenwormen blijft leuk) en genoten van onze ‘instant maaltijden’. Oftewel een zak met gedroogd eten waar je alleen maar kokend water bij hoeft te doen. En ze smaakten heerlijk! We hadden speciaal voor deze lange dag nog een toetje (ook instant) bewaard. Iedereen keek vol bewondering en met jaloerse gezichten naar onze warme abrikoos crumble; heerlijk! Zulke dagen hakken er toch in en we liggen redelijk vroeg in bed.

Dag 4

Laatste dag alweer! Geen pannenkoeken dit keer, maar ‘oats’. Oftewel soort havermout alleen dan niet met melk maar met warm water. Het smaakte verrassend goed. Met een goed gevulde buik begonnen we aan de laatste 18 km. Weinig stijgen of dalen, dus prima laatste dag. Het zou vandaag voor het eerst wat regenen. Regen is een groot woord, het miezert wat, de weergoden zijn ons goed gezind! We lopen langs een aantal erg grote watervallen, wat een mooi fenomeen blijft. Ook de laatste dag is en blijft genieten van al het moois om ons heen.

Na 33,5 mile (ook al is de laatste halve mile wel heel erg lang) komen we aan op sandfly point, het eindpunt van de Milford track! We worden weer met de boot opgehaald en gaan de laatste 10 minuten over het water naar Milford Sound. Daar staat de bus ons op te wachten die ons weer terugbrengt naar waar het 4 dagen geleden allemaal begon!

We kijken terug op 4 supermooie dagen. Weg van de bewoonde wereld, alleen met 38 andere wandelaars en een aantal rangers, genieten van al het moois wat de natuur te bieden heeft. We hebben het mega getroffen met het weer, het was dit seizoen nog nooit voorgekomen dat er 3 dagen achter elkaar mooi en zonnig weer was! Dat wisten wij natuurlijk al een jaar geleden bij het boeken ;)

1. Jan en Cora:
    19 februari 2017
    Ik voel gewoon wanneer er weer een prachtige blog op jullie dit staat. Ook nu gesmuld van jullie ervaring, ik ben nu al moe, wat een kilometers lopen jullie! Genieten in de mooie natuur en smullen van jullie eigen maaltijden, geweldig! Zo fijn dat ook wij daar van mogen genieten. liefs uit Kampen.
  2. Hanneke:
    19 februari 2017
    veel liefs van mij. Wat een geweldige verhalen weer!!!!
  3. Anneke en henk:
    19 februari 2017
    jaja....tranen springen me in de ogen....
    family memories...het is TOP, thanks for sharing, maakt ons blij!
    xx
  4. Fenne:
    20 februari 2017
    Love it :) xxx
  5. Jose:
    23 februari 2017
    wat een geweldig avontuur weer en wat en prachtige foto's, adembenemend, bijna niet te bevatten...mooi heb ik weer een klein stukje mee kunnen reizen. Ik kijk uit naar jullie volgende verhalen. x José