Lekker bubbelen!

13 december 2016 - Warrnambool, Australië

Zie je het al voor je, je rijdt een camping op, je vraagt of ze een plekje hebben en je krijgt vriendelijk antwoord dat je meer dan welkom bent. Je parkeert je auto op je nieuwe slaapplekje, trekt je bikini of zwembroek aan en neemt een duik in het zwembad. Wacht dat is nog niet alles, daarna bubbel je heerlijk in de ‘spa’ oftewel de jacuzzi.  Dat zijn nog eens campings! De laatste week hebben we nu al drie campings gehad waarop dat het geval was; hoe vervelend!

Maar de warmte van de bubbelbaden is wel nodig gezien de kou die hier is toegetreden. ’s Nachts slapen we tegenwoordig met achterklep dicht en in onze slaapzakken. Gelukkig is dat grotendeels ’s nachts en hebben we verder geen reden tot klagen vergeleken met de kou in NL ;)

We hebben een aantal dagen (in buurt van Melbourne) heerlijk rustig aan gedaan: bubbelen, lezen, blog schrijven, hardlopen, aan filmpje werken, nieuwe reisspots zoeken, oftewel ideale invulling van aantal (=1,5) chill dagen. Daarna was idee om naar Wilson’s Promontory (zuidelijkste puntje Aus) en Phillip Island (Pinguïn parade) te reizen. Op de ochtend dat we die kant op wilden regende het zo hard en zo lang dat we uiteindelijk onze plannen hebben gewijzigd. We gaan eerst naar Melbourne! In een stad is het beter uit te houden dan op een mooi eiland met regen. Zo gezegd zo gedaan, wij naar Melbourne.

Het was stuk beter rijden dan Sydney en ik heb zelfs door de city gereden met Marijn als erg goede navigator (ook hier waren tolwegen die we moesten vermijden). In de buurt van centrum zou goede camping zijn, maar voor het eerst tijdens onze reis was deze vol. Geen enkel plekje meer om te kamperen. We wilden wel op een p-plaats staan, maar helaas mocht dat niet. Het enige wat ze nog vrij had was een ‘cabin’. Oftewel soort luxe trekkershut met 2-persoonsbed en dus een matras. We keken elkaar aan (was wel stuk duurder) en besloten dit toch maar te doen. Van de receptie mevrouw kregen we zelfs 10% korting omdat ze het zo zielig voor ons vond en nog muntje voor de ‘spa’ om te bubbelen en in de sauna te gaan, hoe lief! En zo ruilden we na 2 maanden onze vertrouwde auto met luchtbed in voor twee dagen luxe in een bed! En wat hebben we lekker geslapen, heerlijk!

Natuurlijk waren we niet voor niets in Melbourne en zo gingen we de volgende dag de big city in. Voor $15 parkeer je je auto een hele dag, ga je met gratis tram naar centrum; goed geregeld! Alle tramvervoer rond de stad was sowieso gratis, iets voor NL?! In de ‘I’ natuurlijk even gekeken wat er allemaal te doen was in Melbourne. Zo bleek er rond 14 uur (en dat op vrijdag) een cricket wedstrijd te zijn tussen Australië en Nieuw Zeeland in het mega grote stadion. Dat wilden we niet missen, dus wij erheen. Kochten kaartjes, lieten ons informeren voor de beste plek en zo zaten we daar om 14 uur vol spanning te wachten totdat de wedstrijd zou beginnen. Het stadion was op dat moment nou niet echt gevuld, maar ja wat wil je op een vrijdagmiddag.

Cricket is zo’n beetje volkssport nummer 1 in Australië, maar wij wisten niks van de regels. Lang leve internet en dus van te voren maar even de regels opgezocht. Australië was als eerste aan slag en hield dat 3,5 uur (!!) vol. Wij dus ook maar even gekeken naar de gemiddelde duur van een wedstrijd, is dat gewoon 6,5 uur haha. We hebben met veel plezier gekeken en weten nu veel meer over cricket: dat er mannen zijn die een bal met 152 km/h kunnen werpen en dat het een erg relaxed sfeertje is in het stadion. Hoe later het werd, hoe drukker. Zo zat het om ons heen op gegeven moment gewoon vol. Na de ‘eerste helft’, het was ondertussen 18.00 uur, hielden wij het voor gezien en geloofden het wel. We zijn weer richting stad gelopen om daar nog wat ‘cultuur’ op te snuiven, een kerstlichtshow mee te maken en heerlijk chinees te eten. Later begrepen we dat Australië ook gewonnen had.

Ik had gelezen dat er in buurt van Melbourne een gaaf mountainbike gebied was, dus wij op onderzoek uit of we ergens fietsen konden huren. Uiteindelijk (na 1 dag!) gelukt en kwamen we bij een hobbyíst thuis (enige verhuurder in regio) die ons MTB kon verhuren met fietsenrek. Hij was zelf ook MTB’er en gaf ons goede tips voor de routes en afdalingen die we konden gaan doen. Dus wij op naar You Yangs, een National Park. En wat ze schreven in de informatieboekjes was meer dan waar! We hebben al verschillende MTB routes gedaan, maar dit park was zo gaaf. Natuurlijk moest je eerst een pokke steile helling op fietsen waar je niet stil moest gaan staan, want dan gleed je naar achter. Maar daarna zulke mooie afdalingen. Slingerend door bossen, uitzicht over de heuvels, mooie springheuvels, wederom niet in woorden uit te brengen. NL kan nog wat leren van deze routes, of missen we gewoon de bergen?!

Gisteren en vandaag hebben we de Great Ocean Road (GOR) gereden. Een 285 km weg langs de kust, een must-do als je in de buurt van Melbourne bent. En true, het is echt super gaaf om daar te mogen rijden! Van te voren had ik precies uitgezocht op welke plekken je het beste kon stoppen voor de uitzichten en mooie rotsformaties, want het is niet alleen het rijden wat zo prachtig is. Natuurlijk zegeviert het toerisme hier en heb je soms last van toeristen die op een weg lopen voor een foto of selfie, of zomaar prompt de auto stoppen, maar dat is eigenlijk weer grappig om te zien!

We rijden deze dag over mooie kustwegen, gaan op zoek naar de ‘niet ontdekte lookouts’, zien watervallen en regenwoud en gaan op ‘koala spot trip’. Dat laatste was wel erg leuk om te doen. Een weg naar een vuurtoren stond bekend om zijn vele koala’s, dus je ziet veel mensen op de weg lopen, langzaam rijden of stilstaan met hun auto op zoek naar de lieve snurkers. Dus dan ga je meedoen! Zo zag ik al rijdend een koala hoog in de bomen, en zagen we tijdens wandeling er maar liefst 3 zitten. Het blijven zulke schattige, slapende beesten.

De eerste dag rijden we tot aan de 12 Apostelen, de grootste attractie van de GOR. We besluiten eerst een kampeerplekje te zoeken, te eten en dan ’s avonds daar de zonsondergang mee te maken. Naast ons bedenken nog tig honderden toeristen hetzelfde, maar gelukkig is er plek genoeg. Helaas gaat de zon achter de wolken onder, maar het spektakel en de lucht bleef mooi om te zien. Ik had gelezen dat er 10 minuten na de zonsondergang groepjes pinguïns het strand op zouden waggelen, maar na 10 minuten nog steeds niks. Marijn had er een hard hoofd in dat ze nog zouden komen, maar nog geen 5 minuten later zag je de eerste groep uit de zee worden gespoeld en waggelden ze inderdaad het strand op - erg grappig om te zien.

De tweede dag vervolgden we onze route. Vandaag zouden we meer de kant op rijden van de rotsformaties. Zo had ik een 10-tal stops gepland waar je geweldige rotsen in zee kon aanschouwen waarbij het water wild op de kliffen klotsten. Dat is wel de natuur die mij aanspreekt. Erg moeilijk om uit te leggen in woorden, hopelijk zegt beeld straks genoeg. Hoewel er minder over te schrijven is, was dit veruit de mooiste dag van de GOR, en een highlight van ons verblijf in Australië.

Wij rijden morgen naar de Grampians (een National Park) en hopen we weer wat mooie wandelingen te gaan doen, maar daarover meer in het volgend blog!

1. Edith:
    13 december 2016
    Wat verwennen jullie ons weer met een uitgebreid verslag en prachtige foto's!!
    Wat jullie doen is niet voor iedere Australiëganger weggelegd; avontuurlijk en sportief zijn zorgt ervoor dat jullie zoveel beleven en zien. Leuk dat niet alles thuis (in Utrecht) al gepland is, maar gewoon op jullie pad komt, zoals de cricketwedstrijd.
    Slapen in een bed met een echt matras is luxe als jullie steeds genoegen nemen met een slaapplek in de auto. Het mooie van slapen in de auto is de natuur om jullie heen met geluiden en nieuwsgierige dieren (o.a. kangoeroes).
    Aan de hand van de foto's en het verslag merk ik dat jullie verder van de evenaar zijn. Vooral de nachten zijn kouder.
    Jullie gaan nu verder genieten en beleven en wij wachten op het volgende verslag. Heel veel plezier!!!
  2. Jan en Cora:
    13 december 2016
    Met veel plezier alles gelezen. Jullie maken er iets geweldigs van. Prachtige foto's, ben benieuwd naar de video's straks. Blijf genieten, jullie beleven zoiets niet weer en niemand die het afpakt.
  3. Hanneke:
    13 december 2016
    Oh oh oh wat enorm leuk, en wat een mooi verhaal weer. Jullie genieten dat is te zien. Fijn ook die vlag van Nederland. Staat er vast nog :)
    Prachtige foto's xxx
    ps bedankt voor jullie verjaardagskaart !!
  4. Fenne:
    14 december 2016
    Haha nou wat zijn jullie inderdaad zielig ja ;) (verhaal van lekkere matras)

Klinkt heerlijk allemaal en foto's zijn weer prachtig, mooie sprong broertje!
  5. Betty:
    16 december 2016
    Leuk verhaal en wat een belevenissen.
    Mooie foto's! Ik ben al weer benieuwd naar het vervolg.