“Yaaaaarrrrr!” - als piraten op een boot!

23 oktober 2016 - Cairns, Australië

Allereerst – wat een gave reacties van jullie allemaal! Blijkbaar is het verhaaltje toch niet te lang :)

Gelukkig maar, want we hebben meteen weer een hele hoop te vertellen. Terwijl Anneke lekker een boekje aan het lezen is ben ik me door 2.5 uur aan GoPro onderwater-beelden aan het werken, onder andere voor ons eerste vlog (coming soon). Je raadt het misschien al – we hebben de onderwaterwereld van het Great Barrier Reef mogen verkennen.

We eindigden het vorige blog met onze aankomst in Cairns, een van de bekendste steden voor excursies naar het Great Barrier Reef (GBR). Ons hostelletje is prima, en we hebben (naast de was doen) de rest van de tijd in Cairns gebruikt om ons voor te bereiden op de LiveAboard reis van 3 dagen op een schip van ProDive. Een kort bezoek aan de duikwinkel om onze spullen te passen, en daarna een barbecue op de gratis BBQ plekken aan de Esplanade met een Nederlands meisje dat ook net is aangekomen in Australië.

Snel ons bedje in, want de volgende ochtend vroeg worden we opgepikt vanuit ons hostel – check-in bij de dive shop, en daarna meteen door naar de boot. De haven ligt vol met gigantische schepen die allerhande excursies doen naar de riffen, en ook onze prachtige “ScubaPro III” ligt te wachten. Hup de tassen aan boord, en dan laatste voet aan wal voor de komende 3 dagen!

Gelukkig hebben we anti-zeeziek pilletjes genomen, want de zee is behoorlijk ruig en een aantal mede-reizigers heeft het hoofd al buiten boord gehangen. We krijgen binnen een briefing samen met een lekker ontbijtje, en al snel wordt duidelijk dat dit een enorm professionele, goedgeorganiseerde boot is met een erg leuke crew. Met name de dive instructor / supervisor Nathan houdt wel van een grapje, en probeert ons continu in de war te brengen. Onder andere door ons breek-glowsticks te geven en te doen alsof deze door water aangaan: de helft van de groep zat vervolgens zijn tanden praktisch te poetsen met de glowsticks. Elke duik briefing (als we weer verhuisden naar een nieuw rif) had een vrolijke flair, en de energie straalt zeker uit naar ons en de 30 andere passagiers.

Na 3 uur varen leggen we aan bij het eerste rif, en meteen begint de eerste van 11 duiken in totaal. Omdat we een beetje ‘roestig’ zijn na een jaar niet duiken, gaan we met de gids mee, en wennen we weer aan alle truckjes, probleempjes en natuurlijk aan de prachtige omgeving. De tweede duik is een stuk spannender – Anneke en ik gaan voor het eerst zonder duik-instructeur het water in! Gelukkig gaat het prima, en weten we onze weg (met wat uitzonderingen) prima te vinden op de bodem J

Wat volgde waren 3 prachtige dagen die het beste te beschrijven zijn in de woorden van Nathan: “Eat, sleep, dive, repeat”. Het koraal is overweldigend mooi en gigantisch, er zijn teveel vissen om op te noemen en het schip (inclusief heerlijk eten en onze luxe 2-persoonskamer) is helemaal top! De koraalrotsen liggen vaak in prachtige zandbanken, en variëren van kleine heuveltjes tot 18 meter hoge kliffen waar we in 40 minuten omheen zwemmen.

Een roes van zon, water, vissen, duiken, eten, chillen, lezen…. met als absolute hoogtepunt het zien van haaien (!), zee-schilpadden en roggen.

De duiken overdag waren leuk en ontspannen, en Anneke en ik waren in staat steeds langer onder water te blijven (tot 50min). Beide avonden hebben we ook nog een night dive gedaan – in het pikkedonker het water inspringen…! Ik kan stellen dat ik bloednerveus was om samen met haaien in het water te liggen, slechts gewapend met een zaklamp die (hoewel er genoeg licht vanaf komt) toch slechts een klein venstertje om je heen opent in een zee van zwart. Daar lagen we dan – aan een ankertouw van de boot om af te dalen naar 12 meter, met boven, onder en om je heen niets.

Behalve dan de 3 tot 4 cirkelende haaien, die groene ogen op ons wierpen door de reflectie van de zaklampen. Wat een beesten – gracieus en groot, een geweldig (en angstaanjagend) schouwspel! De haaien deden verder niets, maar samen met de grote groepen vissen was het telkens weer spannend om er 1 te zien opdoemen uit de zwarte zee. Toch een stukje spannender dan ze overdag te zien slapen in het zand ;).

Navigatie op kompas in het donker op 18 meter diep maakt het niet veel makkelijker om tot rust te komen op de zeebodem, maar tijdens onze tweede night dive slaagden we erin om een grote slapende zeeschildpad te vinden in een grot. Verder zijn er genoeg kleine krabbetjes, kreeftjes, slapende vissen en roggen te zien om de night dive nooit meer te vergeten.

Helaas moet elke mooie tocht teneinde komen, en naar onze 11e duik werd alles geordend weer ingepakt. We zijn inmiddels aardig behendig geworden in het opbergen van onze duikspullen, en voor je het wist stonden we onze cabine op te ruimen en moesten we uitstappen. ’s Avonds konden we iedereen gelukkig nog even gedag zeggen bij de lokale ”Bavarian Beer Bar”, waar we konden genieten van Duitse en Oostenrijkse lekkernijen en een goed biertje.

Zo komt het einde aan onze activiteiten die van tevoren gepland waren. Nu is het wachten op onze auto, en dan begint ons camping- en reisleven. Tot de volgende keer!

En tot die tijd – het filmpje is nu aan het uploaden, en verschijnt zo spoedig mogelijk op dit blog ;)

1. Fenne:
    23 oktober 2016
    Jaaa wat een mooi verhaal weer!! Gaaf ook om de foto´s nu te zien :) Ben heel benieuwd naar het filmpje!! Have fun met kamperen en show me the kangaroooos!
  2. Petra van Brakel:
    Wauw, wauw, wauw!
    Dit is op foto's al fantastisch!

Ik kan niet wachten op het filmpje, en de volgende blog ;)

Geniet, ontdek en maak mooie herinneringen.
    Liefs,,
  3. Arnie:
    23 oktober 2016
    leuk om mee te beleven :)
  4. Edith:
    23 oktober 2016
    Wat boffen wij thuisblijvers toch met zulke goede verslaggevers en fotografen! Nu alweer een uitgebreid verslag van jullie belevenissen geïllustreerd met overweldigende foto's!!
    Wat moedig van jullie om in donker en tussen haaien te zwemmen. Ik weet niet of ik dat zou durven. Mocht ik het een keer doen en door een haai als lekker hapje worden gezien dan wil ik dat de haai mij met grote happen naar binnen werkt, zodat ik er zo weinig mogelijk van merk. Geen kleine hapjes om er zo lang mogelijk van te genieten en zelfs af en toe pauzeren om iets voor later te bewaren.
    'k Ben benieuwd naar het filmpje!
  5. Pauline:
    23 oktober 2016
    Wat ziet het er heerlijk uit! Lekker blijven genieten daar! Veel plezier.
  6. Martin:
    23 oktober 2016
    Sodeknetter. Wat mooi zeg.
  7. Vincent:
    23 oktober 2016
    Jeetje jongens, ik heb het vorige bericht nog niet kunnen lezen of jullie verwennen ons alweer met het volgende stukje meegenieten :)

Wat een prachtige foto's zeg, en wat een enorm goed begin van jullie reis. Ik heb nu al twee keer gelezen dat aan alle mooie dingen een eind moet komen, maar tegelijkertijd worden die voorlopig alleen nog maar opgevolgd door meer onvergetelijke ervaringen. Fijn dat jullie zo genieten!
  8. Edith:
    23 oktober 2016
    Inmiddels ook het filmpje gezien. Prachtig, zowel boven als onder water!
  9. Hanneke:
    23 oktober 2016
    He Marijn en Anneke, wat fantastisch weer. We waren vanmiddag bij Fenne en Berry en hebben met zijn allen zitten "smullen" van jullie foto's en filmpjes. Nu het verslag gelezen. Wat een heerlijke en onvergetelijke momenten voor jullie. Wat hebben jullie je hier op verheugd en wat mooi hoe opgetogen jullie zijn........
    ......en wat ben ik blij dat ik niet 's nachts mee hoefde te duiken :)
    xxx Hanneke
  10. Jan en Cora:
    23 oktober 2016
    Zo levendig en beeldend verteld, we wanen ons er even bij...zouden best willen want die onderwaterwereld is zoooo ontzettend gaaf!
    Fijn dat alles zo goed gaat en jullie stralen van oor tot oor.
  11. Johan:
    23 oktober 2016
    Wow! Prachtig! Straks ga ik Hanneke nog overhalen om daar naar toe te gaan. Het filmpje (de Vlog) was geweldig. Keep up the good work en veel plezier!!!
  12. Jannet:
    24 oktober 2016
    Wat leuk. En goed georganiseerd allemaal. Mooie foto's. Geniet elke dag van dit mooie avontuur. ....succes samen. ♡
  13. Linda:
    26 oktober 2016
    Wat leuk om zo een beetje met jullie mee te reizen. En wat houden jullie er zo een prachtig fotoboek/dagboek/film aan over. Liefs uit herfstachtig Creil
  14. Betty:
    27 oktober 2016
    Wat een boeiend en mooi reisverslag. Het is puur genieten om het te lezen, laat staan om het mee te maken. Ik ben benieuwd naar het vervolg.
  15. Bart:
    31 oktober 2016
    Wat. Intens. Gaaf!!!

Ik kan niet wachten op het vervolg van jullie reisverhalen en op de levendige foto's en filmpjes! Veel plezier op de kampeertocht!!